Om
mig, Anita Hjälme, numera boende i Uppsala:
Jag
är fil. dr. och universitetslektor emerita i pedagogik med inriktning
mot specialpedagogik vid Högskolan i Gävle.
Jag
disputerade 1999 vid pedagogiska institutionen vid Uppsala universitet,
på avhandlingen "Kan man bli klok på läsdebatten?". Utifrån ett kontroversanalytiskt
perspektiv analyserade jag den ganska hätska läs-inlärningsdebatt
som i flera omgångar från 1977 till 1986 ägde rum i Lärartidningen.
(Se söklänk i vänsterkolumnen här!)
Min
tjänst har till stor del fyllts av handledning och lärarfortbildning
i olika former.
Mitt
fokus har länge legat på läs- och skrivområdet och på elever med svårigheter
där.
Under
flera årtionden hade jag förmånen att få samarbeta nära med Maja Witting
i olika specialpedagogiska kurser. Jag fick även lära mig hennes läs-
och skrivinlärningsmetod, såväl det teoretiska tänkandet som praktiken
i de olika tillämpningsområdena.
Genom
åren har jag haft såväl kurser som föreläsningar och kortare uppdragsutbildningar
om Wittingmetoden och om läs- och skrivområdet mer allmänt.
Under
senare år har jag skrivit artiklar och texter, där Wittingmetoden
presenteras och relateteras till aktuell teori på läs- och skrivområdet.
(Se söklänkar i kolumnen till vänster!)